Suport sau terapie
Pedagogia și educația specială se
bazează pe măsuri de suport acordate celor care au nevoie de ajutor. Nu este
întotdeauna clar în ce fel se concretizează acest suport. După Stadler "ajutorul cuprinde toate măsurile care influențează o persoană, precum
educația, tratamentul, terapia, exercițiile, învățarea și predarea și într-o
oarecare măsură și formarea, grija" (Stadler, 1998, 24). Suportul este destinat
persoanelor cu sau fără incapacități și se dorește a fi un ajutor "pentru
dezvoltarea generală sau a inteligenței sau măsuri suportive pentru dezvoltarea
potențialului prin creșterea competențelor (Bundschuh 1999, 58 cf. 294).
Măsurile suportive din cadrul educației de regulă duc la îmbunătățirea
circumstanțelor sau a situației, cu intenția de a crește cooperarea.
Termenul de suport este foarte
general și se referă de regulă la dezvoltare și creștere personală (cf. Bundschuh
1999, 288-289ș 330-334).
Spre deosebire de acesta,
termenul de terapie derivat din limba greacă, însemnă a servi, a vindeca,
înseamnă tratament, un serviciu pentru cineva care nu este bine. A servi-care
nu are legătură directă cu boala și vindecarea – pare să se fi pierdut în felul
în care este înțeleasă terapia astăzi după Schumann (167). Terapia poate
cuprinde măsurile de suport. Măsurile de suport pot de asemenea fi
considerate terapie. Cele două domenii ale educației și terapiei se află în
interconexiune și o colaborare strânsă între
educatori și terapeuți este recomandată. Măsurile de suport sunt parte ale
oricărui proces educațional.
Aflarea unui diagnostic face posibilă căutarea unor soluții și a unor strategii care pot fi folosite ca măsuri de suport. În Snoezelen diagnosticul este indispensabil și implică o serie de componente. Dar toate procedurile au un lucru în comun, iau în considerare starea inițială a persoanei în cauză, mediul și problemele care pot exista.
Aflarea unui diagnostic face posibilă căutarea unor soluții și a unor strategii care pot fi folosite ca măsuri de suport. În Snoezelen diagnosticul este indispensabil și implică o serie de componente. Dar toate procedurile au un lucru în comun, iau în considerare starea inițială a persoanei în cauză, mediul și problemele care pot exista.
Snoezelen oferă mai multe
abordări depinzând de scop, grupul țintă și calificarea profesională a celui care o oferă. În teorie, se pot distinge patru domenii de aplicație:
Snoezelen ca terapie
Snoezelen ca măsuri terapeutice
Snoezelen ca măsuri
educaționale
Snoezelen ca ofertă liberă
Extras Krista Mertens
Extras Krista Mertens
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu