Snoezelen, ca metodă orientată terapeutic
Până în acest moment, nu se
obișnuiește ca terapia Snoezelen să fie recomandată de medici, deși ar putea fi
considerată o terapie neuropsihologică, aceasta din cauza că cercetările
privind rezultatele acestei terapii sunt încă insuficiente.Terapeuții
ocupaționali integrează terapia Snoezelen în practica lor și o consideră o
intervenție de integrare senzorială.
Terapia necesită o abordare
structurată (practica vizată), replicabilitate (să poată fi folosită și pentru
alții) și diversitate (în locații diferite și în medii diferite) (conform
Rohmann/Hartmann 1988, 82).
Momentul de dinainte de a
începe terapia Snoezelen poate fi înregistrat prin diverse proceduri de
diagnosticare (percepție, concentrare, abilități sociale) și prin observare dar
și prin proceduri tehnice de măsurare (puls, tensiune arterială, rapiditatea respirației,
ochi). Înregistrările video sunt însă opțiunile preferate pentru evaluarea
problemelor observabile privind concentrarea și atenția și îi permit subiectului
să se auto-observe. Observarea mai atentă și răspunsurile la
întrebări privind potențiale probleme psihologice, emoționale și de
comportament, obiceiuri sau comportamente sociale, completează imaginea.
În final toate înregistrările,
observațiile și chestionarele completate vor fi evaluate. Rezultatele vor influența
conținutul sesiunilor Snoezelen următoare.
Un specialist (profesor cu
calificare în Snoezelen) folosește Snoezelen pentru a îmbunătății, compensa sau
îndepărta incapacități de ordin primar și secundar în arii diferite
diagnosticate. Este necesar un diagnostic inițial clar al stării actuale, modul
de compensare propus și rezultatele așteptate. Snoezelen poate fi asociat cu
rezultate excelente în mod deosebit în arii precum percepția, relaxarea,
imaginația și creativitatea, relațiile sociale, comunicarea și memoria.
Snoezelen ca și măsură educativă
Snoezelen ca și măsură educativă
Spre deosebire de Snoezelen ca
și măsură orientată terapeutic, Snoezelen ca măsură educativă asigură suport
pentru procesele educaționale.
În general ținta interveției
Snoezelen este de a activa și susține dezvoltarea și învățarea, facilitarea
explorarii mediului, stabilirea unei relații de bază și dezvoltarea abilităților
de comunicare non-verbală, integrarea în structurile sociale, dezvoltarea abilităților
de viață, și relaxarea.
Desigur acestea sunt și
scopurile procesului terapeutic și a măsurilor orientate terapeutic.
Dacă scopul intervenției este
unul educațional nu este necesară în mod deosebit dovada eficienței. În general
se poate observa că adolescenților, copiilor, adulților le face mare plăcere să
stea în camera Snoezelen și se pot relaxa ușor. Acețtia experimentează
stimulare vizuală, auditivă, tactilă, kinestezică și proprioceptivă, precum și
gustativă și olfactivă. Dintr-o perspectivă educațională Snoezelen este
caracterizat prin încurajarea activităților liber alese, după cum a fost și
intenția domnilor Hulsegge și Verheul la început (Hulsegge/Verheul 1997,
10-12).
Chiar dacă un profesor îl “direcționează” pe copil sau
adult către experiența Snoezelen aceasta nu este în contradicție cu scopul
inițial de alegere liberă. Fiecare profesor trebuie să se gândească la cursul
sesiunii dinainte. Mulți copii și adolescenți găsesc dificil să stea în cameră
fără însoțitor și să stea concentrați pentru o periodă mai lungă de timp.
Pentru domeniul educațional ideea ințială că “nimic nu este obligatoriu – totul este permis” este ]n perspectivă.
Brehmer
descrie efectele Snoezelen astfel:
·
crește abilitatea
de relaxare
·
scade comportamentul
agresiv și auto-agresiv
·
crește răbdarea
de a desfăsura o anumită activitate
·
crește implicarea
în activități/ inițiativa
·
crește
sociabilitatea
·
urmărește
echilibrul dintre activare și relaxare
(Brehmer
1997, 376-386)
Snoezelen ca și activitate
recreativă oferă tuturor grupurilor țintă o șansă în plus pentru dezvoltare,
însoțitorul de regulă oferă impulsul, obsrevă și intervine doar dacă apare un
pericol.
Controlul impus în școli este aproape
inexistent. În general Snoezelen servește dezvoltarea și este aplicat ca și
măsură preventivă sau pentru a echilibra prin compensare.
În perioadele când așteptările
sunt mari acasă, la școală, la serviciu și presiunea psihologică-emoțională
este prea mare, apare nevoia de metode de relaxare. O cameră Snoezelen asigură
mediul unde să poată fi găsit echilibrul, și oferă contrabalansarea setrsului
zilnic. Prin crearea imaginilor mentale și prin meditație, precum și prin tehnicile
speciale de respirație, vizita camerei Snoezelen vă va conduce la o stare de
relaxare profundă.
Autor: Krista Mertens
Autor: Krista Mertens
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu