Lansarea proiectului
„Snoezelen, o abordare inovatoare”
Începând cu 15 iulie 2013 Asociația Tottoro, în
parteneriat cu Asociaţia P.A.V.E.L şi Asociația Internațională Snoezelen din
Elveția implementează proiectul “Snoezelen, o abordare
inovatoare”, co-finantat printr-un
grant din partea Elvetiei prin intermediul Contributiei Elvetiene pentru
Uniunea Europeana extinsa, prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român.
Programul de Cooperare Elvețiano-Român este unul dintre programele de
cooperare între noile țări membre ale Uniunii Europene. Toate aceste programe
reprezintă contribuția Elveției la reducerea disparităților sociale și
economice în Uniunea Europeană extinsă.
Mai multe informații despre contribuția elvețiană în țara noastră pot fi găsite la acest link:
http://www.swiss-contribution.ro/
http://www.swiss-contribution.ro/
Proiectul “Snoezelen,
o abordare inovatoare” are durata de 18 luni și își propune să
crească accesul copiilor cu nevoi speciale la servicii sociale, prin furnizarea
de terapie Snoezelen, cu scopul de a creşte calitatea vieţii acestora şi de a
promova incluziunea lor socială.
Proiectul va instrui 12 voluntari în
furnizarea de terapie Snoezelen pentru două grupuri de beneficiari: 300 de
copii bolnavi de cancer internați sau în tratament ambulatoriu, în cadrul
secției de Oncopediatrie din Institutul Oncologic „Prof.dr. Alex. Trestioreanu”
din București și 60 de copii cu dizabilități intelectuale din două școli
speciale din București.
Instruirea voluntarilor va fi furnizată de
către partenerul nostru elvețian, David Grupe, lector certificat de terapie
Snoezelen, Președintele Asociației Internaționale Snoezelen Elveția. Cursul
oferit este certificat internațional.
Proiectul asigură amenajarea a două spaţii
Snoezelen pentru terapie, cu expertiză din partea partenerului elvețian: două
spaţii fixe (unul în secţia de Oncopediatrie a Institutului Oncologic “Prof.
dr. Alex. Trestioreanu”, pentru beneficiarii
Asociației P.A.V.E.L. şi unul la sediul Asociației TOTTORO), şi echipamente
mobile pentru utilizarea în două şcoli pentru copii cu nevoi speciale din
București. Investiția în crearea de camere de terapie asigură sustenabilitatea
dincolo de viaţa proiectului şi creşte accesibilitatea şi accesul la terapia
Snoezelen.
100 din copiii incluși în proiect vor
beneficia de cicluri complete de 15 sesiuni de terapie Snoezelen şi vor fi
monitorizați în cadrul cercetării aplicate cu privire la beneficiile acestei
terapii. Instrumentele de observație și monitorizare, puse la dispoziție de
partenerul nostru elvețian Asociația Internațională Snoezelen Elveția, sunt
aprobate de Universitatea – Humboldt din Berlin, Germania și sunt disponibile
în limba engleză, urmând să fie traduse și adaptate în limba română. Terapeuții
for fi supervizați pe toată perioada în care sunt oferite sesiunile de terapie,
de către expertul în terapie snoezelen și de către managerul proiectului, Laura
Militaru.
Obiectivele generale ale terapiei sunt:
îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a stării psihice, conştientizarea și interacțiunea
cu mediul, îmbunătățirea abilităţilor de viață, autonomie şi dezvoltare
socială, îmbunătăţirea abilității de concentrare și a atenției, îmbunătăţirea
abilităților de comunicare.
Cei 100 de beneficiari ai proiectului vor
forma lotul reprezentativ al cercetării realizate în cadrul proiectului,
rezultatele acesteia fiind diseminate în cadrul seminarului la care vor
participa minim 30 de invitați.
Pentru creşterea incluziunii sociale,
beneficiarii vor participa la cinci ateliere pentru îmbunătățirea abilităților
de viaţă, comune cu copii fără diagnostic.
Totalul costurilor eligibile ale proiectului este de 74 435.09 CHF din care 10%
reprezintă contribuția implementatorilor.
Din începuturile Snoezelen
Meloterapeutul Jan Hulsegge și terapeutul
ocupațional Ad Verheul erau responsabili de activitățile recreative destinate
persoanelor cu polihandicap sever din Centrul Hartenberg.
Exista o mare nevoie de activități care
ar putea aduce o contribuție pozitivă la existența acestor persoane. Pentru a
le dezvolta punctul de plecare l-a constituit o serie de întrebări.
Ce puteau dezvolta la aceștia? Trăirile
sociale, de exemplu, pe cât posibil și dezirabile. Ce ar trebui să păstreze? Mobilitatea,
de exemplu, atenția pentru mișcare. Ce trebuie să împiedice? Trebuie să creeze
condiții astfel ca starea lor să se deterioreze cât mai încet.
Astfel au ajuns la concluzia că ar
trebui să ofere oportunitatea pentru contacte sociale pentru dezvoltarea
independenței, cunoașterea mediului și comunicarea, dar și muzică și cântece, jocuri
recreative și teatru, toate aceste activități având și o componentă educativă.
Deja în 1966 cei doi terapeuți explicau
posibilitatea de a promova dezvoltarea, de a îmbunătăți comunicarea și de a
schimba comportamentul cu ajutorul stimulilor selectați oferiți celor cu
întârziere în dezvoltare, hiperactivitate, cu dizabilități mintale și cu
autism. Acest grup țintă trebuie să fie motivat pentru a vedea, auzi, mirosi, simți
și mișca în camere amenajate corespunzător.
La acel moment cei doi terapeuți
considerau că o “Autoservire
senzorială” ar fi primul pas logic
pentru stimularea și conducerea
procesului senzorial.
Mai tîrziu cei doi exeperți olandezi au dezvoltat idea “Activării primare” pentru
că era bine știut că nu doar persoanele supradotate ci și cele cu dizabilități
au nevoie de o ofertă specială. Părinții copiilor au văzut în aceasta o mare oportunitate.
Astfel învățarea pasivă a fost transformată în învățare activă prin ințierea
contactului, prin comunicarea cu copiii cu dizabilități.
Pe de o parte se consideră
că persoanele cu dizabilități mintale severe nu se folosesc de simțurile
primare și de mișcare pentru a explora mediul și că nu sunt capabili să îl
exploreze adecvat și să îl folosească în viața de zi cu zi. Pentru aceasta se considera
că este necesar ca în cazul acestor deficiențe să li se asigure persoanelor suficient timp
și spațiu și posibilitatea de a alege sau indica pentru ei înșiși stimuli care
le fac plăcere, la ce doresc să se concentreze sau ce vor să facă. Incurajarea
acestora ar trebui să vină atît din partea personalului dar în primul rând din
partea a ceea ce se găsește în cameră: materialele de stimulare
senzorială și atmosfera ar trebui să fie atrăgătoare și stimulative pentru a
invita persoanele cu dizabilități la a încerca să ajungă la materiale sau să
se întindă pe o canapea, de exemplu.
În același timp atmosfera din cameră ar
trebui să aducă liniștea și relaxarea.
Prezența constantă a persoanelor cu
diverse comportamente ciudate și uneori disturbatoare (țipat, autostmilare
etc), restricția în mișcare, expectanțele înalte ale societății precum și
faptul că în viața de zi cu zi sunt obligați să facă lucruri pe care nu le
înțeleg sau cu forța, ori sunt făcute în locul lor, cauzează multă tensiune și stress la persoanele cu dizabilități.
Spre deosebire de ceea ce se întâmplă acasă sau într-un
centru, unde persoanele cu dizabilități sunt restricționate sau obligate să realizeze anumite activități (să se spele, să manânce, să nu alerge,
să nu se autostimuleze, etc), în camera Snoezelen și în timpul terapiei aceștia
ar trebui să fie lăsați să fie ei înșiși și să facă tot ceea ce le face
plăcere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu