miercuri, 14 august 2013

Efectele benefice ale terapiei Snoezelen

In timp ce copiii fără deficiențe beneficiază de o ofertă generoasă de activități educative, distractive sau de joc, pentru copiii cu nevoi speciale sau cu deficiențe oferta este extrem de săracă, programul acestora fiind redus de multe ori la rutina.  Societatea nu este nici ea pregătită să ofere aceleași condiții de viață și de educație copiilor cu nevoi speciale, acestora fiindu-le incalcate sever drepturile si in majoritatea cazurilor sufera de exclusiune sociala si alte forme de discriminare. Prezenta copiilor cu deficiențe, mai ales deficiente profunde, este considerata deranjanta sau tulburatoare de catre alte persoane (adulți sau copii). Conform unui studiu realizat de Slavați Copiii 35% dintre elevii din școli nu doresc să aibă un coleg de bancă cu deficiențe.
In timp ce un copil sănătos conform standardelor este in general capabil să aducă schimbări mediului prin acțiunile, sale ceea ce facilitează învățarea și dezvoltarea sa naturală, copiii cu deficiență de intelect severă și moderată, de exemplu,  pot resimți mediul înconjurător ca fiind haotic, înspăimântător și bulversant. Aceștia pot dezvolta anumite comportamente precum stereotipiile (leganarea corporala, ticuri comportamentale, etc.), autostimularea, automutilarea ca răspuns la felul în care resimt mediul înconjurător, fie din lipsa stimulării sau stimularii excesive, fie din nevoia de atenție socială sau uneori din dorința de a fugi de o sarcină data.
Comportamentele stereotipe pot fi încercări de a obține stimularea necesară. Aceste stereotipii sunt insa privite de societate ca fiind indezirabile și o dovadă a inadaptării. Lipsa stimulării adecvate și dependența de ceilalți pentru activitățile zilnice induc o stare intensa de stres la copiii cu deficiențe.
In cazul copiilor care sufera de deficiente profunde care impiedica dezoltarea mintala, si nu pot fi integrați în colectiv, stimularea multisenzorială este singura modalitate de abordare, aceștia fiind interesați și reacționând la anumite sunete, stimuli vizuali, tactili. Cu toate acestea doar în anumite școli speciale există camere multi-senzoriale, care nu raspund intru totul necesitatilor si tratamentului specific necesar pentru copii cu nevoi speciale.
Terapia Snoezelen, denumita si terapie multisenzoriala, este potrivită în tratarea copiilor cu dizabilități mintale fiindcă nu face apel la intelectul pacienților, facilitand comunicarea si concentrarea, fiindca terapia se realizeaza în afara comunicării verbale. În mediile multi-senzoriale stimularea este controlată pentru a fi cât mai accesibilă, plăcută și folositoare. În camera multi-senzorială stimularea poate fi controlată, intensificată sau redusă, camera fiind echipată și amenajată în concordanță cu nevoile beneficiarilor.
Terapia Snoezelen conține trei elemente: un mediu cu proprietăți terapeutice (camera mutisenzorială Snoezelen), o metodă de tratament și o abordare centrată pe pacient. Camera multisenzorială folosește lumina, sunetul, mirosurile, texturile și muzica pentru a induce stimulări senzoriale pacienților. Aceste senzații induse stârnesc interesul, reactivează memoria, induc o stare de bine și creează o senzație de siguranță și securitate si o relaxare profunda. În acest mediu, copiii cu dizabilităţi sau cu alte condiţii limitative se bucură de stimularea simțurilor. Copiii experimentează autocontrolul, explorarea, cauza-efect, își depăşesc inhibiţiile, își sporesc stima de sine, într-un mediu relaxant și stimulativ. Dacă se asigură o stimulare adecvată copiilor cu nevoi speciale și de asemenea, adaptarea mediului în care trăiesc la nevoilor lor, aceștia se simt motivați să exploreze si astfel este incurajata dezvoltarea si comunicarea cu ceilalti.
Copiii cu nevoi speciale au adeseori deficite senzoriale și de perceptie. Aceste dificultăți influențează negative explorarea mediului în același fel în care un copil fără deficiențe o face, ceea ce poate duce la o schemă corporală anormală si slabă conștiință de sine. Informația senzorială este importantă pentru dezvoltarea sistemului nervos central pentru a face posibilă mișcarea, învățarea și adaptarea la mediul înconjurător. De aceea orice activitate care solicită vigilență și interacțiune este foarte bine venită.
Copiii cu nevoi speciale sunt de obicei dependenți de alții, ceea ce duce de multe ori la pasivitate. Prin stimularea multi-senzorială este urmărită comunicarea. Copiii cu nevoi speciale necesită ajutor specializat și un mediu adaptat care să îi ajute în comunicare, prin mijloacele în care aceștia pot comunica. Stimularea multi-senzorială asigură receptarea, interpretarea și integrarea stimulilor pentru a putea interacționa cu mediul și alte persoane.
Beneficiile terapiei Snoezelen au fost evidentiate in studii de caz sau cercetari stiintifice, insa acestea sunt realizate in majoritatea cazurilor pe esantioane mici. In strainatate Snoezelen este utilizat pe scară largă în instituții de educaţie şi îngrijire pentru copiii cu dizabilităţi şi autism, pentru pacientii cu demenţă, tulburari emotionale, comportamentale, leziuni cerebrale, a pacienților vârstnici care suferă de Alzheimer, a persoanelor cu boli mintale, precum şi a celor care suferă de dureri cronice. Putem evidentia anumite exemple specifice. În cazul copiilor cu autism autostimularea reduce semnificativ efectul terapiei ABA (Applied Behavior Analysis). Un studiu realizat (Fagny 2000) comparând comportamentul a nouă copii cu autism în clasă și în mediul Snoezelen a constatat o diminuare cu 50% a distresului și comportamentului stereotip și cu 75% a agresivității și a auto-mutilării. Pentru copiii cu ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) beneficiul terapiei Snoezelen este dezvoltarea atenției și concentrării și creșterea compleanței prin mijloace mai ușor acceptate de acestia.  Copiii cu tulburări de vorbire adeseori resimt profund incapacitatea de a se exprima verbal eficient ceea ce accentuează tulburarea. Un mediu multi-senzorial este benefic terapiei pentru că aduce relaxarea necesară și o deschidere spre comunicare și interacțiune și mai multă receptivitate pentru terapia logopedică.
Copiii diagnosticați cu o afecțiune oncologică si care suportă o serie de tratamente foarte dure precum chimioterapia și radioterapia sunt nevoiți să se confrunte cu probleme semnificative din punct de vedere psihologic și de asemenea în planul funcționării sociale. Procedurile medicale care însoțesc spitalizarea prelungită produc iritabilitate și anxietate, copilul trăind această situație de viată ca fiind foarte tensionantă și traumatizantă. Tocmai datorită acestei tensiuni interioare și a frustrarii cauzate de limitarea libertatii de actiune, copilul poate manifesta în comportamentul său pusee de agresivitate-iritabilitate, îngreunând astfel relațiile cu mediul social (familia, grupul de prieteni, echipa medicală, etc). Tratamentul în sine (chimioterapia, radioterapia și chirurgia) poate avea efecte secundare negative în planul funcționării psiho-fizice. Acestea se referă la tulburările de percepție, scăderea randamentului prosexic și mnezic, scăderea coeficientului de inteligență, tulburări de limbaj și tulburări de învățare și letargie. Destul de des se poate observa și o stopare a creșterii și dezvoltării armonioase a organismului, cauzată de dezechilibrele neuro-hormonale care pot apărea. Spitalizarea prelungită (de ordinul lunilor și chiar anilor, în anumite cazuri) creează pentru copil un mediu ostil, sărac în stimuli senzoriali și cognitivi și neconform cu nevoile lui speciale apărute odata cu situația de viață dificilă prin care trece. Recuperarea neuro-psihică în aceste condiții devine din ce în ce mai grea, acest lucru diminuând șansele copilului de a avea o copilărie cât mai apropiată de cea normală.
Astfel, terapia Snoezelen acordată copiilor pacienți oncologici poate acționa pe două paliere. In primul rând, aceasta acționează la nivelul detensionării psiho-emoționale și obținerii unei stări de relaxare care să crească compleanța la tratament. Copilul va găsi mijloace de comunicare și exprimare adaptative astfel încât relațiile lui sociale vor deveni satisfăcătoare pentru el, sporind sentimentul de încredere și speranță. In al doilea rând, terapia va conduce la o mai bună recuperare medicală a funcțiilor mentale, diminuând efectele negative ale tratamentului administrat. Contactul direct dintre pacient și terapeutul specializat ce va avea loc în cadrul sedințelor de terapie, va stimula o cunoaștere mai profundă a personalității pacientului, a preferințelor și intereselor lui, serviciile care i se vor acorda ulterior având un înalt grad de individualizare-personalizare adaptat nevoilor lui speciale.
Obiectivele terapiei Snoezelen sunt de a îmbunătății calitatea vieții și a stării mentale, stimularea celor  cinci simțuri, promovând relaxarea, autonomia și dezvoltarea, îmbunătățirea concentrării și a atenției. De asemenea, promovează interacțiunea socială și comunicarea, îmbunătățirea abilităților de viață, dezvoltarea în general, pentru o viață mai bună.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu