Snoezelen pentru persoanele cu autism
Dacă un copil are probleme în interpretarea experienței senzoriale este ușor de înțeles de ce ei văd lumea diferit față de noi. Unul din instrumentele care pot ajuta la procesarea senzorială este mediul Snoezelen. Snoezelen asigură a gamă vastă de stimulări senzoriale care pot fi croite pentru a satisface nevoile persoanelor cu autism pentru a putea gestiona procesarea senzorială și pentru a-i pregăti să se anagajeze în activități cu sens.
Comportamentul prezentat de persoanele cu autism cuprinde trei componente majore. Dificultăți de interacțiune socială, dificultăți de comunicare și dificultăți în procesarea senzorială.
În interacțiunea socială contactul vizual, expresivitatea facială și gestica sunt limitate. Snoezelen nu se bazează pe interacțiunea socială directă, de aceea este accesibilă indiferent de nivelul de dezvoltare al abilităților sociale. Sesiunile de terapie pot urmări dezvoltarea interacțiunii independente, paralele și de cooperare.
Dificultățile de comunicare se manifestă prin întârzieri în dezvoltarea limbajului și a vorbirii. Snoezelen poate fi folosit pentru a întări comunicarea și învățarea printr-o abordare senzorială.
Dificultățile de procesare senzorială se pot traduce și prin aceea că lumea noastră este simțită ca fiind copleșitoare, ceea ce poate duce la sentimente de frustrare. Această frustrare poate genera schimbări de dispoziție și sentimentul că pierd controlul. Nivelul de stimulare într-o cameră Snoezelen poate fi ajustat pentru a gestiona nivelurile de excitare senzorială și pentru a modifica comportamentul.
Mediul Snoezelen asigură stimularea indirectă a
modalităților senzoriale și poate fi folosit fie ca si stimulare a unei singure
modalități fie a mai multor modalități, simultan.
Echipamentele care se potrivesc pentru a fi folosite
pentru persoanele cu autism sunt:
1. Stimulare
vizuală – spray cu fibre optice, proiector
cu imagini cu reminescențe, tubul cu bule de aer.
2. Stimulare auditivă – cd-uri de relaxare, sunetul vibrațiior
de la echipamente, clopoței de vânt, muzică după preferințe.
3. Stimulare olfactivă – aromaterapie, parfumuri și
aftershave-uri cunoscute, de exemplu parfumul sau aftershave-ul folosit de
părinți poate reduce anxietatea.
4. Stimulare gustativă – ori ce substanță care oferă arome și
texturi diferite. Persoanele cu autism pot fi orientate către anumite arome și
texturi. Provocarea ar consta în a mări pas cu pas gama de preferințe.
5. Stimulare tactilă – saltele cu vibrații, pături grele cu
diferite texturi, materiale.
6. Stimularea proprioceptivă și vestibulară – balansoare.
Snoezelen
ar trebui considerat “o cutie
de scule” cu diferite tipuri de materiale senzoriale care să împlinească
nevoile diferite ale persoanelor care îl folosesc. În camera Snoezelen nu ar trebui sa
fie toate echipamentele pornite în același timp.
Articol tradus
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu