Sugestii
pentru stimularea limbajului
Cercetarile
recente au aratat ca inca din viata intra-uterina se poate incepe educatia
copilului. Fatul poate comunica cu parintii, in mod deosebit cu mama, inca din
placenta. Acesta aude vocea mamei pe care o va recunoaste inca din primul
moment, ii simte starile emotionale. Chiar si pe tata il poate auzi daca acesta
se apropie suficient de pantecele mamei. Parintii, in mod deosebit mama, ii
poate citi povesti, poate asculta muzica de calitate, pe care copilul o va recunoaste mai tarziu dupa
nastere.
Aceasta
perioada minunata petrecuta neintrerupt cu mama poate fi continuata cu succes
de o educatie timpurie. Copilul pana la varsta de sase ani a fost comparat de
Maria Montessori cu un burete absorbant. Invata cu o rapiditate uimitoare
nemaintalnita in nici o alta perioada a vietii. De aceea, pentru copil, este
foarte important sa fie stimulat. La aceasta varsta a prescolaritatii parintii
sunt cei care au influenta cea mai mare asupra dezvoltarii copilului.
Din
prima luna de dupa nastere parintii ii pot vorbi pe un ton calm si cald, cat
mai mult, explicandu-le la fiecare pas ce se intampla cu copilul. Ii pot fi
aratate diverse obiecte, jucarii care sa fie numite de catre parinti.
Cartile sunt foarte importante pentru dezvoltarea limbajului, si un copil obosnuit de timpuriu sa le manipuleze, sa se uite la imagini si sa asculte povesti este mai mult atras de acestea si in viitor.
Pentru
bebelusi exista acum carti din plastic care pot fi udate, spalate, rontaite.
Apoi in jurul varstei de patru luni copilului ii pot fi introduse deja cartile
cartonate cu imaginea unui singur obiect pe pagina. Parintele trebuie sa
arate cu degetul imaginea in timp ce o numeste. Exista si carti cu diferite
texturi pe care le poate explora copilul si simti tactil, invatand astfel in
timp si despre texturi, sa faca comparatii intre diverse texturi. Nu
inseamna ca nu trebuie stimulat verbal un copil
care inca nu verbalizeaza. El acumuleaza notiuni chiar daca noi
inca nu ne dam seama, pentru ca nu le numeste, insa invatarea limbajului se
realizeaza in timp.
In
jurul varstei de 10 luni copilul poate sa inceapa sa imite animalele,
folosind onomatopeele foarte importante in exersarea fonetica. Parintele poate
exersa cu el pe carti sau pe animale din plastic denumirea lor si imitarea lor.
Este
bine ca pana la varsta de un an copilul deja sa posede o serie de jucarii si sa
fie invatat sa aiba cateva momente la inceput mai scurte dar repetate peste zi,
in care sa se joace cu ele. Astfel copilul trebuie sa se joace cu sortatorul cu
diverse forme geometrice si diverse culori, pe care sa le poata manipula atat
pentru invatarea conceptelor, cat si pentru dezvoltarea motricitatii si a coordonarii
mana-ochi; paharutele de stivuit trebuie de asemenea sa se regaseasca printre
jucariile copilului; jucarii cu sunete si lumini de calitatea care sa dezvolte
abilitatile vizuale, ascultarea dar si cauza-efect. Instumentele muzicale
precum maraca, xilofon, fluier, tamburina, toba, shakere, clopotei care ii
dezvolta ritmul si discriminarea auditiva. Deosebit de importanta este si
muzica in viata copilului mic care ii dezvolta auzul, bucuria de a canta (cu
ajutorul cantecelor copilul invata mult mai usor conceptele) si este inca un
mod placut de petrecere a zilei.
De
la un an de cand poate sa mearga singur in picioare copilului i se pot da
creioane cerate pentru a desena si astfel invata prin desen, alaturi de adult,
concepte, apoi de asemenea, poate picta cu degetele, activitati foarte utile
pentru dezvoltarea atentiei, concentrarii si a motricitatii fine.
In
timp si chiar de la varsta foarte frageda copilul trebuie sa poata sa
participe la activitatile cotidiene, moment foarte importante de invatare.
Copilul poate ajuta la asamblarea salatei, poate pune sare pe mancare desigur
ajutat, poate aranaja legumele si alte produse in frigider sau in camara, ocazie pentru parinte sa-i dezvolte limbajul prin numirea produselor, prin
explicarea la fiecare pas a ceea ce face el.
Copilul
se poate juca constructiv cu apa in cada. Parintele ii poate oferi paharute in
care sa toarne copilul apa pentru a-si dezvolta coordonarea mana-ochi si pentru
a-l ajuta sa fie autonom.
Joaca
cu plastilina este de asemenea o modalitate prin care copilul isi dezvolta
limbajul, dar si atentia, concentrarea, motricitatea fina si imaginatia.
Parintele
il poate invata mai intai sa coopereze la imbracat si apoi cum sa o faca
singur, cum sa isi aseze hainutele in dulap, si cum sa isi tina lucrusoarele in
ordine in casa. Toate aceastea pot fi realizate sub forma de joc si pot
dezvolta vocabularul copilului.
Copilul
invata sa se joace prin joaca cu parintele, care astfel poate transforma orice
situatie de joc intr-o situatie de invatare.
Prin
discutiile copilului cu parintele acesta invata sa dialogheze, sa-si astepte
randul si sa dea un raspuns.
Copilul
are nevoie de parinte pentru a invata limbajul, este eronata conceptia ca
limbajul este invatat pur si simplu de catre copil. Este adevarat ca el se
naste cu predispozitia de a invata limbajul insa are nevoie de stimulare si de
cat mai multe ocazii de a folosi limbajul.
Copilul
trebuie obisnuit sa se joace, deoarece in prescolaritate jocul este modalitatea
prin care acesta invata. Parintele trebuie sa priveasca cu seriozitate joaca
copiilor si modul in care sunt implicati in aceasta activitate.
Se
intampla uneori ca printii sa le vorbeasca prea elevat copiilor, in fraze mult
prea lungi si complicate, iar acestia sa nu inteleaga. Cand incep sa
verbalizeze este bine ca printii sa reformuleze corect si complet ceea ce
copilul a dorit sa spuna si sa aiba o atitudine pozitiva. In timp va adauga la
cele spuse de copil si alte informatii. Copilul care nu vorbeste corect
trebuie corectat, insa doar prin modalitatea mai sus amintita, nu-i vom atrage
copilului atentia asupra greselilor facute, doar vom reformula noi corect.
Nu
este bine ca un copil sa aiba totul la indemana, parintele trebuie sa-l
solicite sa verbalizeze ce doreste si o poate realiza facand pe cel care nu
intelege ce doreste copilul denumind mai intai obiectele din jurul obiectului
dorit, aratandu-le in acelasi timp, iar in final, daca copilul nu a reusit sa
exprime ce dorea, parintele ii poate oferi obiectul, denumindu-l si cerand
copilului sa-l denumeasca si el mai apoi.
In
prescolaritate copilului ii pot fi citite povesti. Adeseori copilul se
ataseaza de o poveste pe care o doreste tot timpul. Dupa mai multe lecturari,
parintele poate sa-l solicite pe copil sa completeze anumite fraze sau il poate
ruga sa “citeasca el povestea”.
Copiilor
le place sa deseneze. Acesta este un alt prilej pentru dezvoltarea
limbajului deoarece in acelasi timp copilul este dornic sa explice ce a
desenat. In baza desenului parintele, impreuna cu copilul poate crea a poveste.
Jucariile de plus si cele din plastic, precum si costumele pot fi de ajutor
pentru crearea jocurilor de rol prin care copiii isi pot exersa vocabularul,
isi dezvolta imaginatia si isi imbogatesc vocabularul.
Parintele trebuie sa se lase ghidat de copil in
joc, sa fie un partener care sa nu se impuna, insa este bine ca in calitatea de
partener sa-l solicite sa respecte regulile jocului la fel cum ar face un
alt copil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu